Monday, October 25, 2010

讀《Guru dan Cabaran Semasa》



啊我不知道爲什麽我的照片會倒轉了?在電腦好好的,上傳就變這樣子了。


難得啊,在考試的前十天,我就拿起課本來閲讀。最後一次的考試,不想以肥佬收場嘛,3.5以上中規中矩的成績單,不要刮花了。這個學期只有三張試卷,其中EDU佔了兩科,就先開始讀EDU吧。


把書本買回來之後就讓蜘蛛在那裏結網,現在才拿起來讀,不過越讀就越心灰。啊這本是什麽爛書來的?心灰是因爲這本《Guru dan Cabaran Semasa》是花了二十多塊錢買回來的書,裏面的内容卻讓我看了直搖頭。


第一個單元一直強調囯小是多麽的好,全民都讀囯小的話會有利於國家團結。然後就用Laporan Tun Razak的來做靠山,反復地強調報告的終極目的,最終要我們國家的教育要變成單一源流。


爲了顯示自己的大義凜然,本書給與的建議是在單一源流的教育政策下,讓華人子弟和印度人子弟可以有選擇修讀自己母語的機會,但只限于語文課,其他課比如説數學科學之類的,就用囯語來教。拿乘法表來説就好,九九八十一,我還真的接受不了我的孩子有一天對著我背:sembilan kali sembilan sama dengan lapan puluh satu


引用書本裏面的幾句話:


Pg 15: Sistem persekolahan sekarang yang memisahkan murid mengikut bahasa pengantar dan perbezaan kumpulan etnik tidak dapat memainkan peranannya yang berkesan untuk memupuk perpaduan dan persefahaman dalam kalangan murid. Usaha-usaha yang gigih harus diambil untuk mengatasi segala bentuk pengasingan dan pemisahan yang seolah-olah sengaja diadakan.


Pg16: Pendidikan juga dapat memupuk integrasi nasional di sekolah dengan penggunaan Bahasa Melayu sepenuhnya. Bahasa Melayu perlu diperkayakan sebagai bahasa ilmu yang lengkap.


Pg18: sekolah-sekolah yang berbeza aliran juga mendapat kemudahan yang sama.(有這樣的事情嗎?)


Pg19: Masalah yang timbul di sini ialah kurangnya interaksi di antara pelbagai kaum yang menggunakan pelbagai sistem ini. Ini menyebabkan proses integrasi antara kaum di peringkat sekolah berjalan agak perlahan dan lambat.


Pg 20: walaupun melaksanakan sistem sekolah satu aliran, masyarakat sentiasa diingatkan bahawa sistem ini tidak akan menimbulkan masalah penghapusan bahasa ibunda kaum-kaum yang lain. Sebagai alternatifnya ialah bahasa Cina dan Tamil perlu dijadikan subjek wajib bagi murid berkenaan dan subjek pilihan kepada murid Melayu atau sesiapa sahaja dari kaum-kaum lain yang berminat.


還是看看華族族魂林連玉先生怎麽說吧。“我们是赞成要建设马来亚国,必须要有马来亚国的国民教育的,但是,所谓国民教育的真正涵义,就值得澄清了。依照正常的解释,国民教育是以教育的力量,培养健全的公民,适合国家的需要,像马来亚民族这样复杂的地区,应该取法欧洲的瑞士,由中央政府颁布教育宗旨,是各民族的教育,培养共存共荣、一致效忠的观念,使到各民族的教育都能依照遵行,国家所需要的目的,已经达到了,则所用为教学工具的语文,原非教育的本质,无论华人的、巫人的、印人的、英人的,都可以位国民教育发挥使命……


林先生還說:“成為馬來亞國的國民,是以盡義務、效忠誠為條件,不是以棄母語、毀文化為條件的。”


只有單一源流政策的教育才能使國民團結?只有囯小才能培育出愛國的學生?


那樣的話,我算什麽?


p/s:才讀到第一個單元,不過這樣的讀書也很有趣,很多嘮叨可以寫在部落格。畢竟,讀書不應該就只爲了考試嘛,對不對?

4 comments:

董百勤 said...

表假假啦。

大头母虎会温习

狮子会爬树。

開水冰 said...

好懶惰讀啊T.T

Kaito Liew said...

謝謝你分享這本書,我也想讀讀。

放心,我們手上還有選票。

我是傻佬 said...

董百禽:嘿嘿,我有讀書的咧,才不像你。

開水冰:哈哈,定下心來,就越讀越有趣啦。

kaito:科科,這樣的書,看了會吐血。

Post a Comment

 

虎影虎踪 © 2008 . Design By: SkinCorner