Saturday, October 25, 2014

投稿:我的志愿





第一年当班级任,发了一张资料卡让学生填写。其中有一项是让学生们填上自己的志愿。这张资料卡,小时候我也曾经填过。“老师,我可以填司机吗?”想到家里的汽车玩具模型,每天都开着大卡车应该很有趣。老师皱着眉头,要我回家问妈妈。


回到家里重复了同样的问题。妈妈跟老师一样的表情,说道:“司机赚不到钱啊。填医生和律师吧?可以赚很多钱。至于第三个嘛,做生意也 不错,就填商人吧!”于是,我的志愿,变成了妈妈的志愿。


为了不让“悲剧”重演,我决定让学生们在学校填写他们的志愿。费了一番唇舌之后,总算让一年级的学生了解志愿到底是什么。“老师,填什么都可以吗?”学生们很多疑问。“当然,只要你想得到的,当然都可以。”我笑着回答。


学生们纷纷举手发表自己的意见,连平日比较沉默的学生也显得点兴奋。我修改了一点提问的方式。除了让学生说出自己的自愿,我也让他们说出选择志愿的原因。


有想要当农夫的,因为农夫可以种菜自己吃,还可以卖给别人;有想要当演员的,可以上电视台;有想要当消防员的,因为消防员最勇敢;有想要当拳击手的,因为可以把对手打倒。意见很多,我也很开心地跟学生互动,问他们为什么要选择该职业。


选择职业本来就没有对错。然而成人往往融入自己的意见,都会偏向比较有钱途和前途的职业。成人们在不知觉中会告诉孩子职业有贵贱,这无形中会让他们看不起不如自己的人,变相成了“反教育”。


跟孩子讨论“我的志愿”很有趣。但要问得深入一些,了解他们选择志愿的原因,并给予他们一些鼓励。行行出状元,要相信只要认真勤勉,每一样工作都有出头天。



祝十月的老爸生日快乐。XD


让心沉淀。清晰的心才能够看清楚自己。


一切都是最美好的安排。一切安好。


祝福自己。祝福所有同学。


谢谢你。对不起。请原谅。我爱你。XD









4 comments:

said...

我小时候填的志愿跟现在的职业相差好远~哈哈哈

Blog27999 said...

Your Affiliate Money Making Machine is ready -

And earning money online using it is as simple as 1---2---3!

Follow the steps below to make money...

STEP 1. Choose affiliate products you intend to promote
STEP 2. Add PUSH button traffic (this LITERALLY takes 2 minutes)
STEP 3. Watch the affiliate products system grow your list and sell your affiliate products all by itself!

So, do you want to start making money??

Click here to check it out

Blog27999 said...

If you're trying to lose fat then you need to start following this totally brand new personalized keto plan.

To create this service, certified nutritionists, fitness couches, and chefs joined together to provide keto meal plans that are productive, convenient, money-efficient, and delicious.

From their first launch in 2019, hundreds of people have already transformed their body and well-being with the benefits a good keto plan can provide.

Speaking of benefits; in this link, you'll discover eight scientifically-certified ones provided by the keto plan.

Blog27999 said...

If you're looking to burn fat then you absolutely have to get on this totally brand new custom keto meal plan.

To design this service, licensed nutritionists, fitness couches, and cooks have joined together to provide keto meal plans that are effective, convenient, price-efficient, and delicious.

Since their first launch in 2019, 100's of people have already completely transformed their figure and well-being with the benefits a good keto meal plan can give.

Speaking of benefits: in this link, you'll discover 8 scientifically-confirmed ones given by the keto meal plan.

Post a Comment

 

虎影虎踪 © 2008 . Design By: SkinCorner